2022./2023. M.G. 1. SEMESTRIS

2022./2023. M.G. 1. SEMESTRIS

9.a klases ekskursija 28.11.2022. programmas “ Latvijas skolas soma ” ietvaros Valka “Pilsēta divās valstīs”

1917.gadā pēc Februāra revolūcijas Krievijā tagadējās Latvijas un Igaunijas teritorijā aktualizējās jautājums par robežu pārdalīšanu. Agrākās administratīvās iestādes vajadzēja aizstāt ar jaunām. Pirmais pasaules karš šo procesu pārtrauca.
1918.gadā, nodibinoties Latvijas un Igaunijas valstīm, sāka risināt robežu jautājumu. Valkas pilsētu, kas atradās tieši pa vidu, vēlējās sev gan Igaunija, gan Latvija. Tika izveidota robežas starptautiska šķīrējtiesa, kas 1920.gada 1.jūlijā sadalīja Valku pa Varžupīti.
Muzejpedagoģiskajā programmā mēs:
– ieguvām informāciju par Valkas pilsētas notikumiem laika posmā no 1914.-1920.gadam;
– iepazināmies ar ekspozīciju:
„Vidzemes draudžu skolu skolotāju seminārs un tā audzēkņu kultūrizglītojošā darbība. 19.gs. vidus – 20.gs. sākums” Valkas-Lugažu novada vēsturi (18. gs. beigas – 20. gs. sākums), ar pedagoga, latviešu koru kultūras pamatlicēja Jāņa Cimzes (1814-1881) darbību, ar viņa vadīto skolotāju semināru un audzēkņu gaitām.
– noskatijāmies animācijas īsfilmu “Vieta, kur sākas valsts. Valkas dalīšana” (15 min.);
– aizpildijām simboliskas robežas pārejas pases.
– pabijām Latvijas/Igaunijas robežas pārejas punktā Rīgas – Raja ielā.

Man patika muzejs, uzzināju vairāk par Valkas un Valgas vēsturi. Raiens
Iesaku citiem aizbraukt uz Valku un uz vēstures muzeju, jo tur katrs iegūs interesantu pieredzi. Artis.
Man patika gājiens uz robežu starp Igauniju un Latviju. Iesaku tur aizbraukt, jo faktus par vēsturi varēja labi iemācīties, noskatoties video un pildot darba lapas. Adrians.
Es uzzināju vairāk par Latvijas robežu cīņām un to, kā robežas radās. Es ieteiktu citiem apmeklēt muzeju, jo bija ļoti interesanti. Jūlija.
Man patika ceļojums, iepazinu Valkas vēsturi, iesaku citiem, tas ir foršs ceļojums! Niklāvs.

 


2.b klases skolēni ciemojas Brīnumskapī

2.b klases decembrī skolēni ciemojās Brīnumskapī un redzēja daudz noslēpumainu un neparastu notikumu, klausījās jautras dziesmiņas.
Kādā pavisam parastā mājā, kādā pavisam parastā dzīvoklī, kādā pavisam parastā bērnistabā stāv kāds neparasts skapis. Aiz tā durvīm, aiz kleitām un blūzēm, krekliem un biksēm, kas paklausīgi dzīvo uz pakaramajiem, mīt noslēpumainā iztēles tumsa, no kuras rodas un bērnistabā sāk iedzīvoties neparasti tēli. Ir tikai jāpieklauvē un lūk – puteklītes luteklītes sāk spēlēties ar istabas iemītniekiem un pat piespēlēt uz klavierēm. Šis ir nebēdnīgs stāsts par pasaules telpisko uzbūvi un to, kas atrodas augšā un lejā.

Noskatījāmies arī animācijas filmiņu “Zīļuks”.

Tas ir stāsts par ozolzīļu puiku Zīļuku un viņa raibajiem puiedzīvojumiem Stiebru ciemā. Zīļuks satika Biti, Zirnekļa kungu, Skudrāas un citus kukaiņus, un puiedzīvojumi sākās! Izlasījām arī grāmatu par Zīļuku.
Mums patika gan noslēpumainais “Brīnumskapis”, gan filmiņa “Zīļuks”.
Paldies “Latvijas skolas somai” un filmu programmai “Dāsnā kino kabata”!


“Kaķīša dzirnavas” – pasaka par labestību

21.decembrī 3.c klases skolēni filmu programmas “Dāsnā kino kabata” ietvaros, ko īsteno Latvijas Kinematogrāfistu savienība, noskatījās latviešu animācijas filmu “Kaķīša dzirnavas”. Tā uzņemta pēc Kārļa Skalbes pasakas “Kaķīša dzirnavas”, kas bijusi pirktākā latviešu grāmata.
Vispirms mēs lasījām Kārļa Skalbes pasaku “Kaķīša dzirnavas” un pārrunājām to. Tāpēc mums bija ļoti interesanti noskatīties filmiņu par kaķīti, kurš visiem palīdzēja, bet pretī nesaņēma neko. Ļauni puikas pat viņam uzbruka. Arī no saviem bērniem Kaķītis nesaņēma atbalstu. Tomēr beigās arī par Kaķīti parūpējās un viņam bija labi.
Mums patika gan filmiņas tēli, gan mūzika. Visvairāk – pats Kaķītis, kas mums mācīja būt labestīgiem un iejūtīgiem.

Paldies Kārlim Skalbem, filmiņas veidotājiem un “Latvijas skolas somai” par iespēju iepazīt Kaķīti un gūtajām izjūtām!


Skatāmies multiplikācijas filmiņas par Lupatiņiem

Decembrī 1.b un 2.a klases skolēni digitāli noskatījās multiplikācijas filmiņas par Lupatiņiem: “Kā Lupatiņi ceļoja”, “Kā Lupatiņi brokastoja”, “Kā Lupatiņi skaitīja laiku”. Bija iespēja noklausīties stāstījumu par filmiņu tapšanu.
Filmiņas bija par četriem auduma bērniņiem: Zeķīti, Cimdiņu, Spilventiņu un Lakatiņu. Viņi dzīvo mazā mājiņā un iepazīst pasauli. Viņiem vēl jāiemācās – kā uzvesties pie galda, kā dalīties un mainīties ar rotaļlietām, kā iet vannā. Viņus uzmana kaķis.
Filmiņas mums patika! Arī mēs varējām daudz ko iemācīties. Paldies dzejniecei Inesei Zanderei, kas Lupatiņus radīja, un visiem filmiņu veidotājiem! Paldies “Latvijas skolas somai” par iespēju tās noskatīties!


Filma par māsām un mums pašiem

ZSD

22.novembrī 10., 11.a, 11.b un 12.klases skolēni kinoteātrī “Splendid Palace” noskatījās jauno režisores Lindas Oltes filmu “Māsas”.
Trīspadsmitgadīgā Anastasija un viņas jaunākā māsa Diāna dzīvo bērnunamā. Viņas spiestas dzīvot stingri noteiktā kārtībā, taču ilgojas pēc kaut kā tuva. Tas varētu būt arī suņuks.
Bērnunama darbiniecēm rūp viņu liktenis, taču viņas saskaras ar problēmu – kā bērnunama apstākļos aizstāt mātes mīlestību, kas pietrūkst bērniem.
Māsa vēlas adoptēt Džonsonu ģimene Amerikā. Bet Anastasija nolemj atrast savu māti.
Mums tā likās ļoti emocionāla un sociāli nokaitēta filma. Tā ir ticama filma, kas jau atgādina dokumentālo kino.

Lūk, mūsu domas par redzēto:

  • “Filma man ļoti patika. Tajā labi parādīts, ko bērnības traumas un pieredze izdara ar bērnu. Tām ir nozīme viņa turpmākajā dzīvē. Filmā skartās tēmas ir ļoti smagas.”
  • “Filma ir aktuāla un ļāva mums ieskatīties bērnunama dzīvē, ko ikdienā neredzam. Aizdomājos par daudzām problēmām. Problēmas bija arī ar bērnu iekļaušanos audžuģimenēs. Beigas nebija līdz galam laimīgas, un tas vēl vairāk aktualizēja tēmu.”
  • “Filma ir vajadzīga mūsdienās, jo parāda dzīvi visā tās skaudrumā. Es šo filmu iesaku skatīties no 16 gadiem. Zālē bija arī jaunāki skolēni no citām skolām, un varēja redzēt, ka filmu viņi neuztver nopietni.”
  • “Es īsti nesaprotu klasesbiedru šausmināšanos pēc filmas noskatīšanās. Ko tad viņi gaidīja – ka divām māsām, kas aug ārpus ģimenes, būs labi?”

Ak, cik garšīgi!

Septembrī un oktobrī mūsu skolā viesojās uzņēmums “Ikšķiles saldējums”. 1.c, 2.c, 3.a, 3.c 4.b, 5., 6.a, 7.a, 7.b 8.a, 8.b, 9.b piedalījās radošajā darbnīcā “Saldējums vēsturē un mākslā”.

“Ikšķiles saldējuma” darbinieki mums pastāstīja par uzņēmumu, kā top saldējums. Mums bija iespēja arī saldējumu degustēt. Svaigi gatavots saldējums bija tik garšīgs! Bija arī aklā degustācija – mēģinājām atminēt, no kā saldējums pagatavots. Mūs pārsteidza, ka saldējums var būt tik daudzveidīgs. Pat melns! Ne vienmēr saldējums ir salds.
Varējām izpausties radoši – izmantojot saldējumu, tapa mākslas darbi.
Paldies mūsu viesiem un programmai “Latvijas skolas soma”, kas mums dāvāja šo jauko nodarbību!


3.b klase iepazīst Vecrīgu

6.oktobrī 3.b klases skolēni devās iepazīt Vecrīgu. Piedalījāmies orientēšanās spēlē “Vecrīgas pētnieks”, ko organizēja SIA “Prima Tour”. Mums tika izdalītas lapas ar objektiem, kurus mums bija Vecrīgā jāatrod. Redzējām daudz skaistu un greznu māju, kādas nav nekur citur Rīgā. Bija pat lielgabals. Iedomājāmies, kā te cilvēki dzīvoja agrāk, kā gāja pa šaurajām Vecrīgas ieliņām. Tas likās romantiski.

Iemācījāmies kopā strādāt, jo mūsu grupai bija dots kopējs uzdevums. Beigās mums pasniedza diplomus par veiksmīgu darbu. Mēs bijām priecīgi! Paldies “Latvijas skolas somai”!